Publikationen

Aktuelle wissenschaftliche und allgemeine Publikationen der VUFO im Überblick

Als Forschungsinstitut und Entwicklungsdienstleister veröffentlicht die VUFO in regelmäßigen Abständen neben wissenschaftliche Publikationen bzw. Fachpublikationen auch Meldungen in Print und Fernsehen. Diese Publikationen können Sie sich nachfolgend als PDF anschauen und für die private Nutzung herunterladen.

Publikationen in Presse & TV

Hier können Sie sich unsere Publikationen herunterladen.
 

2013 Sächsische Zeitung - Bis wann sollen Senioren Auto fahren?

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2012 ESAR - RECONSTRUCTION OF ACCIDENTS BASED ON 3D-GEODATA

Beside numerous information about vehicles injuries and environmental data

Bereitgestellt am: 14.06.2018

»
 

2012 ADAC sdi-report - Erste Wahl in Gräfenwarth

Bereitgestellt am: 14.06.2018

»
 

2012 Freie Presse - Unfallursache: Rentnerin wendet auf Autobahn

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2010 ATZ - Verkehrsunfallforschung in Dresden im Rahmen der German In-Depth Accident Study (GIDAS)

Die Erforschung realer Verkehrsunfälle ist in den letzten Jahren zu einem

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2009 WDR 5 Leonardo - Wissenschaft und mehr - Vollbremsung gegen den Tod

Wie Forscher die Zahl der tödlichen Verkehrsunfälle senken wollen

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2009 Rettungsdienst - Aus Unfällen lernen: Verkehrsunfallforschung an der TU Dresden

Am 17. September 2008 überquert ein 79-jähriger Rentner gegen 9.20 Uhr in

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2008 Financial Times Deutschland - Knall-Effekte

Wenn es auf den Straßen im Großraum Dresden gekracht hat, rücken die

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2007 Lange Nacht der Wissenschaften - Verkehrsunfall mit dem Zweirad - Schlechte Karten!?

Seit 1999 beschäftigt sich die Verkehrsunfallforschung mit der

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»

Wissenschaftliche Publikationen

Hier können Sie sich unsere Publikationen herunterladen.
 

2015 FASTzero - Creation of pre-crash simulations in global traffic accident scenarios based on the iGLAD database

Due to the globalized development of vehicles and advanced driver

Bereitgestellt am: 12.06.2018

»
 

2013 EVU - DIE NUTZUNG VON SMARTPHONES FÜR DIE DOKUMENTATION VON UNFÄLLEN UND KRITISCHEN SITUATIONEN

Smartphones werden besonders bei der jüngeren Gesellschaft immer

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2013 EuroBrake - MEASURING OF MIRCO AND MACRO ROUGHNESS ON THE ACCIDENT SITE AND ESTIMATION OF THE DRIVING TRACTION COEFFICIENT IN REAL ACCIDENT SCENARIOS

The GIDAS-investigation team of Dresden (VUFO) has documented more than

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2012 ESAR - STANDARDIZED PRE-CRASH-SCENARIOS IN DIGITAL FORMAT ON THE BASIS OF THE VUFO SIMULATION

The sequence of accident events can be classified by three essential

Bereitgestellt am: 14.06.2018

»
 

2012 ESAR - Calculation of an applicable friction coefficient for the reconstruction of traffic accidents with the aid of measured roughness on the spot and the GIDAS-database

The GIDAS-investigation team of Dresden (VUFO) has documented more

Bereitgestellt am: 14.06.2018

»
 

2012 ESAR - ANALYSIS OF THE ACCIDENT SCENARIO OF POWERED TWO-WHEELERS ON THE BASIS OF REAL-WORLD ACCIDENTS

For the first time since 20 years the German national statistics of traffic

Bereitgestellt am: 14.06.2018

»
 

2012 ESAR - PREDICTION OF SEVERE INJURIES FOR THE OPTIMIZATION OF THE PRE-CLINICAL RESCUE PERIOD OF CAR OCCUPANTS

The number of injured car occupants decreases constantly. Nevertheless,

Bereitgestellt am: 14.06.2018

»
 

2012 EuroBrake - BRAKING TECHNOLOGY - THE HIGHEST POTENTIAL IN ACCIDENT AVOIDANCE AND MITIGATION

Continuous efforts in the field of passive vehicle safety as well as

Bereitgestellt am: 14.06.2018

»
 

2011 VDI Tagung Fahrzeugsicherheit - Analyse von Einbaulagen für Hochvoltsysteme und Energiespeicher im Fahrzeug auf Basis von Unfalldaten

Neben dem Schutz der Insassen während eines Unfalls, z.B. durch Airbags

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2011 EVU - Modellierung von Stahlschutzplanken in PC-Crash

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2011 ESV - BENEFIT ESTIMATION OF SECONDARY SAFETY MEASURES IN REAL-WORLD PEDESTRIAN ACCIDENTS

Pedestrian accidents play an important role in the area of traffic accident

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2011 ESV - BENEFIT ASSESSMENT OF FORWARD-LOOKING SAFETY SYSTEMS

Forward collisions are still the most relevant scenarios in the German

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2010 Aachener Kolloqium - Entwicklung einer Methode zur Analyse der Unfallentstehungsphase realer Verkehrsunfälle zur Optimierung der Fahrzeug- und Verkehrssicherheit

Nach der sehr erfolgreichen Implementierung passiver Sicherheitssysteme

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2010 ESAR - Benefit estimation of measures concerning the Euro NCAP pedestrian rating and other secondary safety systems on the basis of real-world pedestrian accidents

The paper presents a methodology for the benefit estimation of several

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2010 ESAR - Method for the estimation of the deformation frequency of passenger cars with the German In-Depth Accident Study (GIDAS)

This study that was funded by the Research Association for Automotive

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2010 FISITA - METHOD FOR THE ESTIMATION OF THE DEFORMATION FREQUENCY OF PASSENGER CARS WITH THE GERMAN-IN-DEPTH-ACCIDENT STUDY (GIDAS)

METHOD FOR THE ESTIMATION OF THE DEFORMATION FREQUENCY OF PASSENGER CARS

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2010 crash.tech - Evaluation of the Euro NCAP Pedestrian Rating on the basis of real-world pedestrian accidents

The aim of this study was the evaluation of the new Euro NCAP pedestrian

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2010 crash.tech - Objective classification of front-end struc-tures on the basis of impact-related geome-tric measures in frontal pedestrian accidents

The enormous diversity of passenger car models on the market and the

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2009 DGOU - Ursachen und Folgen von Fußgängerunfällen

Fußgängerunfälle in GIDAS / Masterdatensatz Analyse der

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2009 ESV - Benefit estimation of the EURO NCAP pedestrian rating concerning real world pedestrian safety

Since secondary safety systems have been implemented in modern cars

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2009 ESV - Simulation of real crashes as a method for estimating the potential benefits of advanced safety technologies

Since secondary safety systems have been implemented in modern cars

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2008 VDI Konferenz - Simulation realer Unfalleinlaufszenarien der German In-Depth Accident Study (GIDAS)

Der Fokus der technischen Innovationen der Automobilindustrie richtet sich

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2008 ESAR - Benefit Analysis of Driver Information an Driver Assistance Systems

In the last years various new driver information and driver assistance

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2008 ESAR - Simulation of real pre crash accident scenarios using German In-Depth Accident Study (GIDAS)

The focus of the technical innovation in the automobile industry is

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2008 ESAR - Severe Injuries in Passenger Cars - Development of a Software Tool for Emergency Diagnostics

In Germany averagely two million traffic accidents happen each year and

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2008 ESAR - Multivariate benefit estimation of future vehicle safety systems

Over the last decades the number of traffic accident fatalities on German

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2007 crash.tech - Relevance of head injuries in side collisions in Germany - Comparison with the analyses and proposals of the WG 13

According to the White-book of the European commission, the number of

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2006 ESAR - Accident Research in Germany - Experiences of an Interdisciplinary Project

The accident research project in Dresden was founded in July 1999. To date

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2004 ATZ - 3 Jahre Verkehrsunfallforschung an der TU Dresden

Am 1. Mai 2002 konnte das Projekt Unfallforschung an der Technischen

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2004 ESAR - Computerized Case by Case Analysis for Evaluation of Primary Safety Systems Regarding Accident Prevention

Because of actual developments and the continuous increase in the field of

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»
 

2003 1. Dresdner Tagung "Verkehrssicherheit interdisziplinär" - Metadatenanalyse und Darstellung von Aspekten zur Erhöhrung der Verkehrssicherheit

In der vorliegenden Studie der GIDAS (German In Depth Accident Study)

Bereitgestellt am: 13.06.2018

»